Witamina C – Królowa Witamin

Witamina C czyli kwas askorbinowy, występuje w wielu produktach. Jest niezbędny do funkcjonowania wszystkich organizmów żywych. Wiele organizmów wytwarza witaminę C i wykorzystuje ją do procesów życiowych. Organizm człowieka nie ma takiej umiejętności, dlatego witaminę należy dostarczać wraz z pożywieniem.

Zapotrzebowanie człowieka na witaminę C to 45-90 mg/dobę. Zapotrzebowanie to wzrasta przy wysiłku fizycznym, stresie, nadciśnieniu tętniczym, cukrzycy, w podeszłym wieku, u osób palących papierosy, w okresie ciąży i karmienia.

Brak tej witaminy powoduje osłabienie organizmu, uszkodzenie naczyń krwionośnych, obrzęki, bóle stawów, depresje, schorzenia żołądka, zaburzenia neurologiczne oraz wiele innych nieswoistych objawów.

Witaminę C stosujemy w prewencji zmian miażdżycowych, nadciśnienia, udaru mózgu. Ma działanie wspomagające przy radio- i chemioterapii. Usuwa metale ciężkie z organizmu, hamuje rozwój zaćmy, wpływa na tworzenie i zatrzymanie kolagenu przez co dłużej zachowujemy młodość. Witamina jest nieoceniona dla naszego organizmu.

Należy jednak pamiętać, że przyswajalność witaminy syntetycznej jest niewielka. W celu uzupełnienia niedoborów należy stosować witaminę naturalną w produktach spożywczych lub wyizolowaną w postaci witaminy lewoskrętnej.

Przyjdź – sprawdzimy czy poziom witaminy C w Twoim organizmie jest właściwy

Jak zwalczyć zmęczenie

Czy czujesz nużące zmęczenie każdego dnia? Najchętniej każdy wieczór spędziłbyś przed telewizorem? Nie masz ochoty na spotkania z przyjaciółmi?

Najczęściej tłumaczymy to przesileniem wiosennym, depresją jesienną, zbyt gorącym latem lub zbyt mroźną zimą. Jednak to nie pory roku lecz nasz sposób odżywiania wpływa na kondycję naszego organizmu i sprawność mózgu. Ociężałość ciała i umysłu może być spowodowana złą dietą.

Zbyt duża ilość cukrów prostych i tłuszczy w diecie zmniejsza naszą sprawność. Czujemy się senni i bezsilni. Krew staje się gęstsza i wolniej krąży powodując słabsze dotlenienie wszystkich komórek. Pojawiają się deficyty minerałów i witamin.  Niedobór żelaza jest pierwszym krokiem do anemii – przyczyny naszego osłabienia. Warto wykonać badania morfologii krwi, aby sprawdzić, czy ilość czerwonych krwinek jest na właściwym poziomie. Zbyt niski poziom może świadczyć o niedoborze żelaza w diecie.  Jeśli twój wzrok jest zamglony, przyczyną może być deficyt witaminy A, która wpływa na ostrość widzenia. Mało urozmaicona dieta jest przyczyną wielu chorób. Witamina D, podobnie jak wapń, ma wpływ na kondycje naszych kości, natomiast niedobory magnezu zwiększają ryzyko chorób serca.

Pierwsze objawy ryzyka wystąpienia chorób dietozależnych to nasze złe samopoczucie.

Nie lekceważ ich.

Warto przyjrzeć się temu co znajduje się na naszym talerzu. Wystarczy ograniczyć cukry i tłuszcze,  i zastąpić je świeżymy warzywami, aby od razu poczuć się lepiej.

Efekty są widoczne już po kilku tygodniach.

Jak schudnąć

Jeszcze tego nie widać za oknem, ale lata zbliża się wielkimi krokami. Niedługo zaczniemy coraz bardziej odkrywać nasze ciała

Czas najwyższy zadbać o swój wygląd i skorzystać z porady dietetycznej

Proces odchudzania trwa kilka miesięcy i już teraz warto zacząć o tym myśleć. Składa się on z kilku etapów:

1. uświadomienie sobie popełnianych błędów

2. zastosowanie diety redukującej masę ciała

3. przejście na dietę stabilizującą wagę

4. dieta standardowa

Aby stracić zbędne kilogramy bez efektu jojo należy przejść przez każdy z etapów.

Dieta Dukana

Niezwykła popularność diety Dukana, w ostatnim czasie, wymaga komentarza. Zapewne każda osoba, chcąca zrzucić kilka kilogramów, zastanawiała się na przejściem na tę dietę. W internecie można znaleźć wiele artykułów i opinii na ten temat. Warto przeczytać je wszystkie, szczególnie opracowania lekarzy i dietetyków.

Dieta Dukana jest dietą proteinową, oznacza to, że podczas jej stosowania ograniczamy węglowodany i tłuszcze, zastępując je białkami. Dla naszego organizmu oznacza to pozbawienie go głównego źródła energii jakim są węglowodany i tłuszcze. Wszystkim przypominam, że węglowodany są tuczące jedynie jeśli są spożywane w nadmiernych ilościach, w postaci cukrów prostych. Są one jednak niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu i ich deficyt może doprowadzić do zaburzeń równowagi, osłabienia pamięci, koncentracji oraz upośledzenia procesów myślowych.

Drugą kwestią jest niewłaściwy stosunek białek do węglowodanów i tłuszczów w pożywieniu, który powoduje zwiększenie poziomu cholesterolu we krwi, a tym samym zwiększenie ryzyka powstania miażdżycy. Jednocześnie nadmiar białka w organizmie musi być metabolizowany, czego efektem jest powstanie nadmiaru amoniaku i mocznika, i powodując obciążenie wątroby i nerek. Powinnyśmy liczyć się z możliwością uszkodzenia tych organów.

Zbyt duża ilość białek w diecie doprowadza do ketozy i zakwaszenia organizmu. Organizm walcząc o równowagę kwasową pobiera wapń, najczęściej z naszych kości. W średnim i starszym wieku ryzyko osteoporozy wzrasta wielokrotnie.

Jeszcze jedna ważna rzecz – dieta Dukana jest uboga w błonnik, który jest odpowiedzialny za perystaltykę jelit. Jego brak powoduje uciążliwe zaparcia i kłopoty z trawieniem.

Mało urozmaicona dieta prowadzi do powstania deficytów minerałów i witamin. Związki te biorą udział we wszystkich przemianach zachodzących w naszym organizmie. Odpowiadają za przewodnictwo mięśniowo-nerwowe oraz gospodarkę hormonalną.

Oprócz negatywnych skutków, dieta białkowa ma tez zalety – jest skuteczna i szybka. Należy się jednak zastanowić, czy warto poświęcić swoje zdrowie dla szybkiego efektu?